verbale processer

Verbaleprocesser oplæg af Katrin Bock juni 2011

5. b har arbejdet med romanen "Safran" af Bodil Bredsdorff. Dansklærer Kristina Petersen og sprogstøttelærer Lone B. Funder har i samarbejde med Silkeborg Seminarium introduceret eleverne for Genrepædagogik - specielt verbale-processer.

Eleverne blev introduceret til verbaleprocesser ved at finde de eksemplariske verbale-processer fra Safran, hvor variationsteknikkerne er anvendt(ex. s. 51 "Vi sælger mit safran" trøstede jeg. " Og hvad så?" sukkede han fra dybet.

Herefter var eleverne produktive i deres forslag om mange andre verbale-processer. Disse blev udmyntet i plakater til brug i klassen. I klassen kalder vi dem sige-processer.

Verbale-processer plakat i nutid

Verbale-processer plakat i datid - mest anvendt

Eksempel på "lærerens tekst" , som blev brugt til at udvikle elevernes variationsteknikker indenfor de verbale-processer.

Se elevernes forslag til "lærerens tekst"

Se eksempler på elevprodukter efter arbejdet med verbale-processer og variationsteknikker:

1. eksempel

2. eksempel

Beskrivende afsnit

- med udgangspunkt i romanen Safran af Bodil Bredsdorff

De mange beskrivende afsnit fra romanen Safran var en udfordring for 5.b. Det var derfor nærliggende at arbejde med, hvorledes de beskrivende afsnit skabes.

Safran - beskrivende uddrag (eksemplarisk)

Elevernes beskrivelser

Lærerproduceret tekst uden beskrivelser

Lærerproduceret tekst med elevernes beskrivelser